Stowarzyszenie „Z energią o prawie”

Aukcje uzupełniające

aukcje uzupełniające

4 października 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o rynku mocy (UC70). Celem tego projektu jest wprowadzenie aukcji uzupełniających na rynku mocy w okresie od drugiej połowy 2025 r. do 2028 r. Podczas tych aukcji będzie nabywana dodatkowa moc niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w ramach mechanizmu rynku mocy.

Przyczyna wprowadzenia aukcji uzupełniających

W związku z wejściem w życie zmian w rozporządzeniu rynkowym, wprowadzających limit emisji na poziomie 550 kg CO2/MWh dla jednostek wytwórczych wspieranych mechanizmem rynku mocy, istnieje ryzyko znacznego ograniczenia liczby podmiotów mogących konkurować na tym rynku od drugiej połowy 2025 r. Taka sytuacja mogłaby prowadzić do zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego. W odpowiedzi na to ryzyko ustawodawca postanowił skorzystać z wyłączenia określonego w art. 64 ust. 2b rozporządzenia rynkowego, wprowadzając mechanizm aukcji uzupełniających. W ramach tych aukcji dopuszczone zostaną jednostki wytwórcze emitujące powyżej 550 kg CO2/MWh, tak aby pokryć zapotrzebowanie na moc w okresie dostaw od drugiej połowy 2025 do 2028 r.

Mechanizm aukcji uzupełniających

Aukcje uzupełniające będą stanowiły w istocie przedłużenie istniejących procesów funkcjonujących w ramach rynku mocy (m.in. aukcji dodatkowych). Zostaną przeprowadzone, jeśli po zakończeniu pierwotnych działań (aukcja główna i aukcje dodatkowe) nadal będzie występował deficyt zasobów wytwórczych w danym roku dostaw, potwierdzony przez Krajową Ocenę Wystarczalności Zasobów (NRAA – National Resource Adequacy Assessment), sporządzaną na podstawie art. 24 rozporządzenia rynkowego oraz przepisów krajowych (art. 15i ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, Dz.U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859). Organizacja aukcji uzupełniających po zakończeniu aukcji dodatkowych zapewni maksymalizację udziału dostawców spełniających limit emisji CO2 (zgodnie z art. 64 ust. 2c lit. a rozporządzenia rynkowego). Jednostki niskoemisyjne będą bowiem mogły uczestniczyć zarówno w pierwotnych procesach (aukcje główne i dodatkowe), gdzie nie konkurują z jednostkami wysokoemisyjnymi, jak i w aukcjach uzupełniających, w których te ostatnie zostaną dopuszczone.